― Reklama ―

spot_img

Jak własnoręcznie przygotować idealne ciasto na naleśniki?

Przepis na Naleśniki Naleśniki to popularne danie, które jest uwielbiane przez wiele osób. Ich smak i konsystencja sprawiają, że są doskonałe na śniadanie, obiad, kolację...
Strona głównainternetTechCzym są i do czego służą kody QR?

Czym są i do czego służą kody QR?

Prawdopodobnie w pewnym momencie użyłeś kodu QR. Ten sposób przechowywania i przekazywania informacji stał się w ostatnich latach bardzo popularny. Jednak mimo, że jest  już częścią Twojego codziennego życia, czy naprawdę wiesz, czym jest kod QR i do czego służy?

Co to jest kod QR?

Kod QR jest rozszerzeniem klasycznego kodu kreskowego, w którym zapisane są informacje i którego pojemność zależy od tego, czy użyte są litery i cyfry (alfanumeryczne), czy tylko liczby. QR to skrót od Quick Response, co w tłumaczeniu na język angielski oznacza szybką odpowiedź, czyli kod szybkiego reagowania.

Są to małe kwadraty złożone z czarno-białych kolorowych kropek i linii, które tworzą różne wzory. To właśnie w tych sekcjach znajdują się informacje, które można wydobyć za pomocą specjalistycznego skanera.

Aby zachować czytelność kodu QR, jego twórcy mogą drukować na nim różne poziomy korekcji danych, dzięki czemu skaner może go odczytać nawet wtedy, gdy wygląda na ciemny lub jest częściowo uszkodzony. Odbywa się to poprzez powtarzanie informacji w kilku sekcjach kodu, aby czytelnik mógł je znaleźć w przypadku problemów.

Większość z nich zazwyczaj dodaje ramkę w 3 rogach QR, chodzi o to, aby ułatwić skanerowi odczytanie, ponieważ te punkty odniesienia pozwalają skanerowi szybciej zidentyfikować informacje w obrębie całej ramki. Jest to jednak tylko pomoc dla aplikacji do odczytu QR, gdyż ona również może obejść się bez ramek.

Dlatego pod względem wzornictwa można je znaleźć w różnych formach. W rzeczywistości są tacy, którzy dodają zewnętrzną linię, jakby to była ramka. Jednak niezależnie od ich budowy, kody QR można podzielić tylko na 2 rodzaje.

Rodzaje kodów QR.

Statyczne kody QR.

Te zawsze zachowują te same informacje, nie można ich później ponownie edytować. Są one najczęściej stosowane.

Dynamiczne kody QR.

W tym przypadku są one tworzone z funkcjonalnością możliwości modyfikacji informacji. Są one przydatne w przypadkach, w których dane muszą być okresowo aktualizowane, aby nie trzeba było modyfikować kodu.

Do czego służy kod QR?

Kody QR mają wiele zastosowań i w miarę doskonalenia technologii pojawiają się kolejne. Mimo to, są to jedne z ich najbardziej znanych funkcji:

Przekierowuje do konkretnej strony internetowej.

Dodajesz QR do adresu strony internetowej lub jednej z jej podstron i kiedy użytkownik go skanuje, jest przenoszony na stronę. Pozwala to zaoszczędzić czas i uniknąć błędów w przepisywaniu ze strony użytkownika. Ma też przewagę nad e-mailem, bo przy e-mailu trzeba poprosić o adres e-mail danej osoby, żeby wysłać jej link. Dzięki kodowi nie musisz podawać żadnych danych osobowych.

Podanie danych osobowych.

Wysyłanie vCard nigdy nie było tak proste, ponieważ dzięki QR osoba może dodać swoje dane kontaktowe (numer telefonu, e-mail, nazwisko, itp.), druga osoba musi tylko zeskanować, a dane zostaną zapisane na jej urządzeniu. Jest to bardzo praktyczne rozwiązanie dla kadry kierowniczej i przedsiębiorców, którzy chcą, aby ich dane osobowe były znane, ale bez obawy, że dostaną się w niepowołane ręce. Drukują więc swoje kody na wizytówkach.

Linki do aplikacji.

Podobnie jak w przypadku stron internetowych, linki do aplikacji mogą być również osadzone w tych kodach, aby przenieść użytkownika bezpośrednio do platformy pobierania. Firmy, które chcą zapewnić swoim odbiorcom bardziej spersonalizowaną i mobilną obsługę, wykorzystują kody QR, które przenoszą klientów do stworzonych w tym celu aplikacji.

Podłączenie do sieci Wi-Fi.

Sieci bezprzewodowe są często zabezpieczane w celu zapewnienia stabilności i prywatności. Aby uniknąć konieczności ręcznego dodawania danych do każdego nowego urządzenia, które chce się połączyć, tworzone są kody QR z nazwą sieci i hasłem. Jest to bardzo dobra opcja dla hoteli i lotnisk, gdzie osoby, które dokonały już zakupu, mogą od razu skorzystać z darmowego połączenia z internetem, wystarczy zeskanować kod.

Przejście do profili w mediach społecznościowych.

Zdobywanie followersów nie jest łatwym zadaniem, zwłaszcza jeśli Twój lead musi Cię ręcznie wyszukać. Dlatego najlepiej mieć QR, który prowadzi bezpośrednio do konta na portalu społecznościowym. Oczywiście Twój użytkownik musi korzystać z tej samej platformy, w przeciwnym razie nie będzie mógł wejść w interakcję z Twoim kontem. Influencerzy bardzo często wykorzystują QR kody przy okazji specjalnych wydarzeń, a także przy promocjach komercyjnych, prawie jak vCard.

Pobieranie plików.

Jest to kolejne powszechne zastosowanie i coraz częściej spotykane. Twórcy dołączają plik, czy to obraz, piosenkę, czy dokument, lub zwykły tekst. Można je znaleźć głównie na stronach z abonamentem, gdzie specjalne informacje otrzymują użytkownicy premium. Można je również wykorzystać do darmowego pobierania plików.

Kody QR do tworzenia wydarzeń w kalendarzu.

Nakłonienie odbiorców do zapamiętania specjalnej daty może być trudne, dlatego QR, który przenosi użytkownika do aplikacji kalendarza i automatycznie dodaje informację, jest bardzo przydatny. Są one szczególnie przydatne w kampaniach loteryjnych i wydarzeniach specjalnych.

Pomoc przy lokalizacji.

Lokalne wyszukiwania są dość powszechne, zwłaszcza w celu znalezienia usługodawców i firm. Dzięki QR firmy mogą dodać szczegóły swojej lokalizacji oraz opis ze zdjęciami tego, co oferują. Jest to bardzo praktyczne rozwiązanie w przypadku billboardów, słupów totemowych i innych reklam drukowanych.

Dokonywanie płatności w kryptowalutach.

W celu uproszczenia płatności można tworzyć kody QR z danymi odbiorcy, dzięki czemu nadawca musi tylko zeskanować i otworzyć Portfel, aby zapłacić. Chociaż jest to bardziej praktyczne dla firm, prawda jest taka, że wielu użytkowników kryptowalut używa go regularnie — wystarczy, że pokażą swój kod.

Podsumowanie.

Kody QR są doskonałym narzędziem marketingowym, ponieważ m.in. ułatwiają pozyskiwanie klientów, ich lojalność, są przydatne w off-page SEO, zachęcają do udziału odbiorców i są łatwe do wdrożenia. Ponadto nie są ograniczone do jednej niszy, ale można je dostosować do wszystkich rodzajów odbiorców i rynków, są niedrogie i łatwe do udostępnienia. Bez wątpienia są one bardzo praktyczne.